ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę ”Stowarzyszenie Edukacyjno- Pomocowe „ EMPATIA” zwane jest w dalszej części statutu Stowarzyszeniem.
§2
1. Stowarzyszenie działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o Stowarzyszeniach / Dz.U.z 2001r. Nr.79, poz. 855, z późn. zm./ i Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003r. / Dz. U. z 2003r. Nr. 96, poz.873 z późn. zm./, posiada osobowość prawną.
2. Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.
§3
Terenem działania jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej zaś siedziba mieści się w Łomży, ul. M. Skłodowskiej- Curie 5.
§ 4
Stowarzyszenie może używać pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§5
Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 6
Celem Stowarzyszenia jest:
1.Popularyzowanie i organizowanie opieki zastępczej dzieciom społecznie osieroconym.
2.Edukacja kandydatów na rodziny zastępcze wg. obowiązujących przepisów prawnych.
3.Edukacja rodzin zastępczych w zakresie rozwiązywania problemów rodzinnych i wychowawczych.
4.Udzielanie pomocy rodzinom zastępczym w sprawowaniu opieki nad dziećmi społecznie osieroconymi.
5.Udzielanie pomocy rodzinom naturalnym ,których dzieci przebywają w opiece zastępczej.
6.Praca z rodziną dysfunkcyjną.
7.Pomoc prawna ,psychologiczna i socjalna.
8.Uwrażliwianie społeczeństwa na problem sieroctwa społecznego.
9.Propagowanie i wdrażanie nowatorskich metod pracy socjalnej.
10. Propagowanie zdrowego stylu życia w środowisku rodzin zastępczych i rodzin naturalnych dysfunkcyjnych.
§ 7
Stowarzyszenie będzie realizować swoje cele przez:
1. Prowadzenie działalności edukacyjnej poprzez:
a) warsztaty szkoleniowe,
b) konferencje,
c) wykłady ,
d) dyskusje ,
e) spotkania,
f) prezentacje,
2. Prowadzenie działalności informacyjno - publicystycznej i wydawniczej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Świadczenie pomocy rodzinom poprzez:
a) organizowanie pomocy materialnej i pedagogicznej rodzinom naturalnym
b) organizowanie wypoczynku wakacyjnego w tym rodzinom zastępczym,
c) konsultacje psychologiczno-pedagogiczne,
d) socjoterapia dzieci z rodzinnej opieki zastępczej
e) mediacje rodzinne ,
f) treningi umiejętności,
g) organizację grup wsparcia dla rodzin dysfunkcyjnych,
h) pozyskiwanie środków finansowych na rodzinne formy opieki zastępczej nad dzieckiem społecznie osieroconym.
4. Współpracę i współdziałanie z innymi Stowarzyszeniami, organizacjami, jednostkami samorządowymi , osobami prawnymi i fizycznymi o tych samych lub podobnych celach działania.
5. Udział w szkoleniach i konferencjach programowych.
6. Realizację zadań publicznych, prowadzenie niepublicznych jednostek pomocy społecznej.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8
Członkowie dzielą się na:
a) zwyczajnych
b) wspierających
c) honorowych
§ 9
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda pełnoletnia osoba fizyczna, która złoży wypełnioną deklarację członkowską i zostanie przyjęta przez zarząd.
§ 10
Członek zwyczajny ma prawo:
1. Wybierania i bycia wybieranym do władz Stowarzyszenia,
2. Uczestniczenia z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu Członków,
3. Zgłaszania wniosków i postulatów dotyczących działalności Stowarzyszenia,
4. Korzystania z pomocy Stowarzyszenia,
5. Zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu o wykluczeniu lub skreśleniu z listy członków.
§ 11
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
1. Przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia ,
2. Czynne uczestnictwo w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
3. Regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 12
Członkiem wspierającym stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub prawna zainteresowana merytoryczną działalnością Stowarzyszenia, która zadeklaruje pomoc finansową lub rzeczową i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
Członek wspierający posiada prawa określone w § 10 pkt.3 i 4 oraz prawo uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia z głosem doradczym. Członek wspierający-osoba prawna dzieła w stowarzyszeniu za pośrednictwem swego przedstawiciela.
§ 13
Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Członkostwo honorowe nadaje walne zgromadzenie na wniosek Zarządu. Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 14
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1. Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu,
2. Skreślenia przez Zarząd z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres 1 roku po wcześniejszym upomnieniu,
3.Wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia,
4. Utraty osobowości przez członka wspierającego –osobę prawną.
Od uchwały w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie w terminie 30 dni do Walnego Zebrania Członków, którego uchwała jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 15
Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zebranie Członków.
2. Zarząd.
3. Komisja Rewizyjna.
Kadencja władz trwa 2 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym, w zależności od uchwały walnego zgromadzenia w tym przedmiocie.
Uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. W przypadku ustąpienia w czasie trwania kadencji członków zarządu lub Komisji Rewizyjnej, władzom tym przysługuje prawo kooptacji z tym, że liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
§16
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§17
Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz na cztery lata jako sprawozdawczo wyborcze, zawiadamiając członków pisemnie o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie bez względu na liczbę obecnych.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1. uchwalenie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia.
2. podejmowanie uchwały w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej.
3. wybór Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej.
4. ustalenie wysokości składek członkowskich.
5. nadawanie godności członka honorowego.
6. podejmowanie uchwał w sprawach zmian statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia.
7. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
8. uchwalanie regulaminów wewnętrznych.
9. rozpatrywanie spraw nie należących do kompetencji innych organów Stowarzyszenia.
10. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia.
11. podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia lub likwidacji niepublicznych jednostek pomocy społecznej oraz uchwalenie regulaminu tych jednostek.
§ 18
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie do 3 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 19
Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnym Zebraniem Członków. Zarząd składa się z prezesa, wiceprezesa i trzech członków, spośród których wybiera się sekretarza i skarbnika. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez prezesa w miarę potrzeby ,nie rzadziej jednak niż raz w kwartale.
Członkowie Zarządu składają oświadczenie o niekaralności (zgodnie z treścią art.20 ust.1 pkt5).
§ 20
Do kompetencji Zarządu należy:
1. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
2. Dysponowanie majątkiem Stowarzyszenia w ramach uprawnień przyznanych mu przez Walne Zebranie Członków.
3. Realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków.
4. Sporządzanie sprawozdań z działalności.
5. Zwoływanie Walnego Zebrania Członków.
6. Uchwalanie planów działalności Stowarzyszenia.
7. Przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków zwyczajnych i wspierających.
8.Rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.
§ 21
Do kompetencji Prezesa należy:
1. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu w zakresie
realizacji celów Stowarzyszenia.
2. Podpisywanie dokumentów w tym dokumentów finansowych dotyczących realizacji celów Stowarzyszenia, łącznie z podpisem sekretarza Zarządu.
§ 22
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, spośród których wybiera przewodniczącego.
Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego regulaminu.
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim , we wspólnym pożyciu , stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
b) nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
d) składają oświadczenie o niekaralności oraz o nie pozostawaniu w związku małżeńskim , we wspólnym pożyciu, braku pokrewieństwa, powinowactwa i podległości z tytułu zatrudnienia wobec członków zarządu (zgodnie z treścią art.20 ust.1 pkt. 4).
e) mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia,
b) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli i żądanie wyjaśnień,
c) wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
d) składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdań ze swojej działalności oraz występowanie z wnioskiem w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu,
e) zwoływanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go w terminie i trybie ustalonym Statutem.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 23
Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości i fundusze. Na fundusze składają się:
a) wpływy ze składek członkowskich,
b) dotacje, darowizny, spadki, zapisy,
c) wpływy z działalności statutowej,
§ 24
Oświadczenia woli w sprawach majątkowych Stowarzyszenia składają dwie osoby: prezes oraz jeden z członków zarządu upoważniony przez Zarząd. Do ważności innych pism i dokumentów wymagane są dwa podpisy: prezesa i sekretarza Zarządu.
§ 25
Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi ”.
b) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
c) wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia.
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 26
Uchwałę w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie bez względu na liczbę obecnych.
W przypadku rozwiązania się Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków zdecyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powoła Komisję Likwidacyjną Stowarzyszenia.
Łomża 21.05.2015 r.